Szeretettel köszöntelek a VASÚTBARÁTOK közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
VASÚTBARÁTOK vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a VASÚTBARÁTOK közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
VASÚTBARÁTOK vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a VASÚTBARÁTOK közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
VASÚTBARÁTOK vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a VASÚTBARÁTOK közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
VASÚTBARÁTOK vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
http://www.archivnet.hu/hetkoznapok/keresetlen_szavak_a_vonatok_tisztasagarol.html?oldal=1
írja Péterffy Gergely az archivnet.hu oldalon
„Most
se víz, se szappan, se papír, se kézmosóvíz. Kár a gőzért. Mindent
ellopnak! A vizet nem lehet, hát kifolyatják. A tróger addig nyomja a
pedált, amíg az utolsó csepp ki nem folyik. A mosdó váltót addig
cseszegeti jobbra-balra míg meg nem unja. Mit lehet tenni?”
Bevezető
A
fenti idézet tanúsága szerint a vasút már a kádári fénykorában is
gondokkal küzdött vonatainak és állomásainak tisztasága terén. Amikor a
vasútbarátok nosztalgiával emlegetik az 1960, de különösen az 1970-es
éveket, amikor ereje teljében csillogott a szárnyaskerék a sapkákon,
biztos, hogy nem a személyvonatok tisztaságára gondolnak. Ezen a téren
nem lehet nosztalgiával gondolni a rendszerváltás előtti vasútra, hiszen
a MÁV a II. világháború után folyamatosan hadilábon állt állomásainak
és járműveinek higiéniai és esztétikai állapotával. Egészen a hetvenes
évek elejéig az állomások és járművek takarítása az emberi munkaerőn
alapult. A gépesítés talán itt haladt a leglassabban, hiszen a koszos,
szemetes jármű ugyanúgy közlekedhetett, mint a tiszta. Közlekedés
szempontjából nem számított létfontosságúnak a higiéniai és esztétikai
állapot.
A működési és műszaki körülmények miatt a szén, az olaj,
a rozsda és a kátrány hozzátartozott a vasút mindennapi életéhez. Ez
különösen a gőzmozdonyos közlekedés idejére igaz, különösen ha rossz
minőségű szénnel kellett vontatni, vagy helytelen tüzelési technika
miatt kerültek széndarabkák, izzó parázs a füstbe. Melegebb időben a
lehúzott ablakokon bevágott a füst, így az utasok nem csak a kénes
szagot érezhették, hanem finom korom is ellepte arcukat, ruhájukat. A
dízelmozdonyok elkopott, rosszul beállított motorjából kibocsátott
füstös gáz hasonló élménnyel ajándékozta meg az utasokat. Télen
ugyanakkor a régebbi kocsiknál üzemelő kályhafűtés zavarta az utazást.
További műszaki „szennyező faktorként" kell megemlíteni a fékezéskor
keletkező vasoxidot is, ami szintén beborította a járműveket, nyitott
ajtó, ablak esetén az utasteret is.
Sárbogárd váróterme (1957)
Az
1950-es évektől folyamatosan növekvő teher- és személyforgalom,
valamint a közlekedés automatizálásának vontatott fejlesztése miatt a
vasút elsősorban a forgalom biztonságos fenntartására fordította
figyelmét, emiatt gyakran előfordult, hogy a személykocsikat nem
megfelelően készítették elő az útra. Szinte minden évben szóba került a
Vasút című műszaki és gazdasági folyóiratában az előző évi adatok
elemzésekor, illetve a következő év feladatainak bemutatásakor a
piszkos, elhanyagolt személykocsik elleni küzdelem fontossága. A háború
után szükségből személyforgalomban felhasznált átalakított
tehervagonokban, az úgynevezett bocipullmannokban, volt a legaggasztóbb a
helyzet: „Utasaink zöme dolgozó ember, akik megértéssel viseltetnek
problémáink iránt. Tudomásul veszik, hogy nehézségeink vannak. Nem
tudnak azonban magyarázatot találni, hogy miért hiányzik ezekből a
kocsikból a világítás, és ha elvétve befűtenek, miért bűzölögnek,
füstölögnek a kályhák, miért veszedelme a ruhának a sötét kocsi lócájára
való leülés? [...] Nem sokkal vigasztalóbb a kép az egyéb
személykocsiknál sem. A világítással ezekben a kocsikban ugyan kevesebb a
baj, de megszokottá válik, hogy az ablakok szürkék a rárakódott portól,
jó egypár közülük fél állásban mozdíthatatlanul fekszik keretében, a
szakaszajtókat bezárni nem lehet, stb. [...] Ha ezekhez a
hiányosságokhoz hozzászámítjuk azt, hogy a külső hőmérséklet nem egyszer
a -10 °C alá süllyed, érthető, hogy a legtürelmesebb utasok is
elvesztik higgadtságukat [...]."
A személykocsikat a
tároló-vágányokon takarították és töltötték fel vízzel, higiéniai
kellékekkel, de a 30-45 perc kevésnek bizonyult az alapos takarításhoz.
Nagyobb volumenű tisztítási munkákat éves terv szerint végezték, a
portörlés és szemetesek ürítése mellett lemosták a poggyásztartókat,
üléseket és karfákat, valamint felmosták a padozatot, az 1. osztályú
kocsik szövetüléseit pedig vegyszeres gépi úton tisztították meg. Ekkor
gondoskodtak az ablakok és a jármű külső tisztításáról is. Kezdetben
kézzel, kefével és gumicsővel végezték a kocsimosást, majd a hetvenes
évek végén már megjelentek a budapesti és nagyobb vidéki központokban a
kocsimosó berendezések is. Negyedéves takarításkor bakterológiai
mintákat is vettek a karfáról és asztalkáról, szükség esetén a teljes
belső utasteret fertőtlenítették. A takarítás végén feltöltötték a kocsi
víztartályait és szappannal, papírral is felszerelték a mosdót, az 1.
osztályú ülésekre pedig tiszta fejtámhuzat került. A valós igényekkel
azonban nem tudtak lépést tartani, ezt az 1980-as évek elején a vasút
kénytelen volt elismerni. Ráadásul a munkaerőhiány miatt csak az előírt
belső takarítási munkák 70-75%-át tudták elvégezni. Mintegy 2500
takarítóra lett volna szükség az 1980-as évek elején, de csak 1808
munkavállalóval számolhatott az államvasút, vagyis kevesebb, mint a
szükséges háromnegyede állt rendelkezésre. Különösen a budapesti
pályaudvarokon okozott nehézséget a hiány, 583 takarító helyett csak
246-al számolhattak, ezért a vasút külső vállalkozókat kényszerült
bevonni a járműtisztításba. A koszos járművek másik oka a teljesen
kihasznált személykocsiparkban keresendő. A viszonylag kevés
személykocsi miatt a forgalom nem szívesen vett ki járművet a
forgalomból. A hatvanas évek közepén érte el személyszállítási csúcsát a
Magyar Államvasutak, 1967-ben 417 millió utast szállított el 5285
személykocsival. 1975-ben 4539 kocsival még 342 millió utast, tíz évvel
később már csak 232 millió fő utazott a MÁV 4119 kocsiján. A számok
önmagukban félrevezetők, figyelembe kell venni azt is, hogy az 1980-as
években már jóval több személyszállító vonat közlekedett, mint
húsz-harminc évvel korábban.
Peron rendezése, Örvényes (1954)
Indulás
előtt a jegyvizsgálóknak is meg kellett vizsgálniuk a vonatot, az
esetleges hiányok pótlásáról pedig intézkedni. Az észrevett hiányosságok
ellenére gyakran nem volt mód az intézkedésre a szoros menetrend és a
kevés kocsi miatt, illetve jelentős késést okozott adott esetben a
hiányosságok megszüntetése.
A vázolt nehézségek elsősorban a
bejáró munkavállalóknak okoztak bosszúságot, de a távolsági vonatoknál
is gyakran panaszkodtak az utasok. Ugyanez mondható el a nemzetközi
vonatokról, főleg a nyáron közlekedő zsúfolt idényjáratokról. A nyugati
kapcsolatra - már csak presztízs és a devizabevétel miatt - jobban
figyelt a MÁV, de egyes időszakokban a társvasutak szintén
elégedetlenségüknek adtak hangot a magyar vasúttársaság felé, a kocsik
állapotát kifogásolva. 1964-ben a francia vasút intézett megkeresést a
MÁV-hoz, panaszolva a kocsik állapotát, tisztaságát és hiányos
felszereltségét. Erre mutat rá egy két évvel korábbi cikk is, különösen a
mosdók piszkosságát hangsúlyozva: nincs víz, se szappan, se papír.
Ennek legfőbb oka, az újság szerint, hogy a célállomásokon alig van
takarítás. Az erőfeszítések ellenére a helyzet alapvetően nem változott,
a hatvanas évek végén is koszosak voltak a szerelvények. Különösen a
budapesti kocsikkal voltak gondok, hiszen innen indult, ide érkezett a
legtöbb vonat, a személykocsik 40%-át is valamelyik budapesti
pályaudvarhoz „honállomásították". Vidéken általában több idő jutott a
takarításra, ráadásul kevesebb kocsival kellett törődni, így a nem
fővárosba tartó vonatok kulturáltabbak voltak.
Az állomások és
pályaudvarok tisztaságának alapvető eszköze a seprű és lapát volt, belső
terekben felmosóronggyal kiegészítve. Az állomások esztétikája
jelentősen függött az állomási személyzet igényességétől is, mennyire
figyeltek oda állomásukra, esetleg munkaidőn túl csinosították. A
frekventáltabb állomások és megállóhelyek a nyári szezonra minden évben
megújultak, de ez elsősorban a Balaton, Velencei tó, Dunakanyar
állomásaira volt igaz. A három nagy fővárosi pályaudvaron azonban a
hatalmas embertömeg miatt ez elégtelennek bizonyult, ezért kellett
nyugatról takarítógépeket vásárolni.
Bitskey Tibor színművész 1963-ban egy gyorsvonaton.
Folyosón az akkor még elmaradhatatlan hamutartó
A
fentiek tükrében nem csoda, hogy 1988-ban a szegedi vasútigazgatóság
területén tartott felmérés során a válaszadók 58%-a volt csak elégedett a
vonatok tisztaságával. A nem túl pozitív kép kialakulásához az
utazóközönség is hozzájárult - ahogy a válaszadók leírták a kérdőívekre.
A vasutasok gyakran panaszolták, hogy minek takarítani, ha az utasok
rögtön összepiszkolják a vonatokat. A panaszok jogossága mellett
ugyanakkor az utasok a menetjegyváltásával egy szolgáltatást vásárolnak,
tehát jogosan várják el a tiszta és megfelelően felkészített vonatot -
érvelt Kavalecz Imre, a MÁVINFORM munkatársa. Ugyanez már harminc évvel
korábban is megfogalmazódott: a napi 20-60 km-ről ingázók a tiszta,
karbantartott, fűtött és világos vasúti kocsikat, a tiszta állomásokat
és udvarias kiszolgálást igényelnek. Az 1950-60-as évek idején -
ideológiai okokból - kiemelten kezelt dolgozók hétvégi vonatain
előforduló szemetelés miatt a végállomásokon külön takarítónőket kellett
kihelyezni a vonatok takarítására, ugyanis már az odaúton papírpoharak,
csikkek és hamu, valamint papírszemét borította a kocsikat. Szintén az
utasok számlájára írható a vandalizmus, illetve a villanyégők,
hamutartók, tükrök ellopása, ami ugyancsak rontott az utazás komfortján.
A
nemdohányzó utasok védelme érdekében egyre több kocsit jelöltek ki
nemdohányzónak, illetve az állomások várótermeiben is megjelentek a
dohányzást tiltó piktogramok. Idővel a hamutartókat is eltávolították. A
hetvenes évek végén először a szobi vonalon indítottak dohányzó szakasz
nélküli vonatot, majd 1981-1982-es menetrenddel kiterjesztették a
dohányzási tilalmat a 90-100 perc menetidejű helyi vonatokra is. Persze a
gyakorlat mást mutatott, gyakran mellékes szempontnak tűnt a hamutartó
hiánya, és a földre hamuztak.
A vasút területén az utasok
étellel, itallal való kiszolgálása az Utasellátó feladata és monopóliuma
volt. Élelmes, vállalkozó kedvű személyek azonban zugárusítással
konkurenciát jelentettek az Utasellátónak. A zugárusok munkásvonatokon
árultak alkoholt. Előfordult állomáson is árusítás, Mátészalkán egy 79
éves helyi lakos árusított napraforgómagot. A vásárlók teleköpködték az
állomás területét és a környező utcákat, amit a Kelet-Magyarország is
szóvá tett. A MÁV válaszából kiderül, hogy az idős férfit többször
megbírságolták már, ennek ellenére tovább árulta szotyoláját.
Vasúton (1971)
A
fekete vonatok említése nélkül nem lehet teljes az összeállítás. Az
elfogyasztott szeszesitalnak és a zsúfoltságnak köszönhetően ma már
szinte elképzelhetetlenül piszkos állapotban érték meg egy-egy pénteki,
szombati nap végét a személykocsik. Szemléletesen mutatja be egy
szabolcsi út momentumait Tar Sándor 1978-as szociográfiájában. Nem csak a
járműveken, hanem az állomásokon is meglátszódott a hétvégi roham, a
nógrádi Népújság cikkében arról panaszkodik, hogy Salgótarján állomás
utasvárója este tele van részegekkel, és nem hagyják békén az utazni
vágyókat, zavarják a nyugalmat. Az állomás mellékhelyiségét
összepiszkolják, így az koszos és büdös, a legyek tanyája. Ugyanez igaz
Diósjenő és Nagybátony mellékhelyiségeire. Balassagyarmat és Pásztó
várótermét a piacosok foglalják el, akik a hajnali vonatra várakozás
közben szemetelnek. A megye állomásai általában piszkosak, gyakran nincs
világítás, de még közkút sincs.
A szemetelést nem csak a
szegényebb, iskolázatlanabb rétegre lehet leszűkíteni, az
expresszvonatok kulturáltabb utasközönsége sem mindig figyelt oda
környezetére. A vasúti közlekedés nagy előnye, hogy utazás közben az
ember ehet-ihat kedvére, még alkoholos italt is. Az igen kedvelt sört
üvegben kiszerelve árusították a büfékocsikban. Fogyasztás után ezeket
ugyan vissza lehetett vinni, ám sokan már az állomáson felszerelkeztek,
vagy zugárustól vásároltak, az üres üvegek pedig nem fértek el a
szemetesekben. Ilyenkor vagy kidobták az ablakon az üveget, - ahogy
Kibédy Ervin is teszi az első kisfilmben -, vagy a padlón, az ülések
alatt kötöttek ki. Csörömpölésük zenei aláfestéssel színesítette az
utazást.
Forrás
V. Mihály levele N. Béla menetrendi és személyszállítási főfelügyelőhöz
1976. augusztus 1., Pécs
„Kedves Béla!
„Apám
szokta volt mondani: Fiam, ha baj van, mindig előbb a lábhoz, de sose a
fejhez. Ha mégis a fejhez mész, a láb fogja elintézni, - ha tudja."
Nos:
1972. 09. 30-án a félig M. P. V. (Minden pina viszket) juris doctor
Bálint, ez a nadrág és kalaptól megfosztott papucsos házas ember bevonta
tőlem a személyszállítási társadalmi ellenőri igazolványomat és megbízó
levelemet.
Ezért: Pécs állomás minden rendű- és rangú emberével
szahterolok [?] immár 4 éve. Most elfogott a szentlélek tüze és a hajdan
volt Dunaújvárosi főnök [!] - Pongrácz Jenőtől kapott papíron írok
Neked.
A Pécs-Mohács vonalon futó szerelvényeken egyet-mást látok és minden nap dühösebb vagyok.
Bebrits figyelőlapja jut eszembe.
„I. főo. Lindner!
A
maguk emberei olyanok, mint a kofferek. Utaznak, de nem látnak. A
várótermek rondák. A padok alatt szemét csirke csontok, dinnye héj és
szőlőcsutakok.
Van seprő, víz, rongy. Mi kell még?
Ha 3 napon belül nem csinálnak rendet ... [értelmezhetetlen szó] járok el maguk ellen!!!
Magát is felelősségre vonom!!!
Intézkedjék!!!"
Ez
volt írva grafit ceruzával. Ekkor vettünk fel lóhalálában állományon
kívüli takarítónőket, de nem csak mi, valamennyi Igazgatóság. Ezek a
páriák voltak a WC-s nénik, és legálisan szedtek pénzt a kakilóktól.
Ebből
lett aztán az országos botrány és Bebrits-nek fel kellett oszlatnia az
egész WC-s ármádiát. Az egész ármádia toborzója, működtetője a III-10
„felsőbbsége", ahogy Markó Pista szokta volt mondani a lötyögő 3 alsó
...
És most a téma sava-borsa:
A kocsikban húgy és
szar-szag van. Ahol a csésze alsó záró deklije nem esik le, a szar
összekupacosodik. Nincs víz, ami lemossa, lenyomja. Hajdanában volt a jó
puha, selymes kukorica csutka. A paraszt fogta a csutkát és
alulról-felfelé húzott egyet a segge likján! A csutkát nem dobta be a
latrinába. Á, dehogy, rádobta a trágyadombra. Ott levegőzött, aztán
összeszedték a szakajtóba, és begyújtottak vele a sparheltba.
Az
első-második vi.há. [világháború] között jött divatba az újságpapír.
Egész oldalakkal törölte a seggét a pórnép, de a városi is. Ebből aztán
lettek olyan dugulások, hogy ember volt a talpán, aki egy városi
reterátot kikuriglózott. Én láttam a III. o. WC-jét hétfőn!
A
konszolidáció után lábra kapott a kulturált utazás. Megjelent a
papírtörülköző, a toalett papír, az illatos kis szappan. Mindennek lába
kelt, mint Toldiban a rögnek.
Aztán jött a forgácsszappan. Azt is megcufolták [!].
Addig tekerték a masinát, amíg az utolsó szappanforgács ki nem potyogott.
Erre fel a kocsiműszakokban felment a pumpa.
Most
se víz, se szappan, se papír, se kézmosóvíz. Kár a gőzért. Mindent
ellopnak! A vizet nem lehet, hát kifolyatják. A tróger addig nyomja a
pedált, amíg az utolsó csepp ki nem folyik. A mosdó váltót addig
cseszegeti jobbra-balra, míg meg nem unja. Mit lehet tenni? Semmit!
De talán igen. Próbálja meg, lesz valami eredménye.
Ezt kívánom:
V. Miska."
Irat jelzete: MÁV Központi Irattár. Pécsi Igazgatóság gyűjteményes iratai. 5. d. 6. t -
Köszönettel tartozom Matus László és dr. Fűzy-Molnár Zoltán levéltári szakelőadóknak, amiért felhívták figyelmemet a levélre.
Fotók: Fortepan
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó hírek:
Portefan
nógrádszakál
Ipoly vasút vonal: Újra lesz vonatközlekedés Balassagyarmat és Losonc között?
2013. május 15-től bevezetésre került a gyorsvonati pótjegy