Vasút: 2013. május 15-től bevezetésre került a gyorsvonati pótjegy

Szeretettel köszöntelek a VASÚTBARÁTOK közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 278 fő
  • Képek - 2532 db
  • Videók - 51 db
  • Blogbejegyzések - 42 db
  • Fórumtémák - 15 db
  • Linkek - 40 db

Üdvözlettel,

VASÚTBARÁTOK vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a VASÚTBARÁTOK közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 278 fő
  • Képek - 2532 db
  • Videók - 51 db
  • Blogbejegyzések - 42 db
  • Fórumtémák - 15 db
  • Linkek - 40 db

Üdvözlettel,

VASÚTBARÁTOK vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a VASÚTBARÁTOK közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 278 fő
  • Képek - 2532 db
  • Videók - 51 db
  • Blogbejegyzések - 42 db
  • Fórumtémák - 15 db
  • Linkek - 40 db

Üdvözlettel,

VASÚTBARÁTOK vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a VASÚTBARÁTOK közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 278 fő
  • Képek - 2532 db
  • Videók - 51 db
  • Blogbejegyzések - 42 db
  • Fórumtémák - 15 db
  • Linkek - 40 db

Üdvözlettel,

VASÚTBARÁTOK vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Kis türelmet...

Bejelentkezés

 

Add meg az e-mail címed, amellyel regisztráltál. Erre a címre megírjuk, hogy hogyan tudsz új jelszót megadni. Ha nem tudod, hogy melyik címedről regisztráltál, írj nekünk: ugyfelszolgalat@network.hu

 

A jelszavadat elküldtük a megadott email címre.

http://mozdonyrol.blog.hu/2013/05/20/duplan_fizettettek_a_gyorspotjegyet

írja a mozdonyrol.blog.hu


A blogon korábban már többször is foglalkoztunk a gyorsvonati pótjegy témakörével. A rövid határidős bevezetés természetesen nem ment zökkenőmentesen: azon túl, hogy egyes pénztárakban (a pénztárosok oktatásának csúszása miatt) a mai napig képtelenek kiadni a gyorsvonati pótjegyet, a MÁV-Start–GYSEV átmenetben utazókkal duplán fizettették meg a jegy árát.

 

Sem a MÁV-Start, sem pedig a GYSEV jegykiadó gépei nem lettek felkészítve arra, hogy az utas esetleg mindkét vasúttársaság vonataival utazik egy-egy utazása során, így a gépek csak tört díjszámítással tudják kiadni a gyorspótjegyet az ilyen viszonylatokban. Ez azt jelenti, hogy a két vasúttársaság szakaszaira külön-külön számolták el a megtett kilométereket. Mivel azonban a pótjegy ára kilométerfüggő, és övezetesen változik, egyes viszonylatokon az utasok sokkal többet fizettek a szükségesnél.

 

Nézzünk egy példát!

Ha az utasunk Komáromból szeretne Szombathelyre utazni, akkor a 140 kilométeres útra 205 forintba kerülő gyorspótjegyet kellene váltania. Mivel azonban a gépek törtszámítással végezték a számolást, az utasnak ki kellett fizetnie a Komárom–Győr szakaszra a 150 forintot, majd a Győr–Szombathely szakaszra a 175 forintot, azaz összesen 325 forintot a 205 helyett. De rosszabbul járt az a hazafelé tartó egyetemista utas, aki Győr-Gyárvárosból utazott Csornára. Neki a 33 kilométeres útra (mivel a 0-100 kilométeres övezetbe esik) 150 forintot kellett volna fizetnie a pótjegyért, ám a gyorspótjegyet kifizettették vele külön a Győr-Gyárváros–Győr 2 kilométeres MÁV-Start szakaszra, majd a 31 kilométeres Győr–Csorna GYSEV szakaszra is, így pontosan a szükséges ár dupláját, 300 forintot fizetett az utazásért.

network.hu

 

Elvira még hétfőn is kétszer számolta a pótjegyet

 

A problémát egyelőre egy minisztériumi állásfoglalással úgy próbálták orvosolni, hogy a vasúttársaságoknak megtiltották, hogy egymás szolgáltatási területére adják ki a gyorsvonati pótjegyet. A 100 kilométerre szóló pótjegyet a két vasúttársaság kölcsönösen el kell fogadja, de arra a pénztárosnak kézzel rá kell írnia azt az állomást, ameddig a távolság alapján a pótjegy érvényes, valamint a MÁV-Start–GYSEV átmenet tényét. Hogyha az utas ennél messzebb utazik, akkor gyorsvonati pótjegyét a vonaton a kalauznak kell kiegészítenie, kézzel megírt űrjegyen.

 

Azok az utasok, akik a szükségesnél többet fizettek pótjegyükért, a visszatérítést egyénileg kezdeményezhetik a MÁV-Start Zrt. ügyfélszolgálati irodáiban.

– Mozdonyról blog

 

 

Minisztériumi állásfoglalás

network.hu

 

 

Előzmények

 

Május 15-től jön a gyorsvonati pótjegy

2013.05.02.

 

Ugyanazért többet fizetünk

 

Ahogyan azt már márciusban megírtuk, a minisztérium nyomására a MÁV-Start és a GYSEV kénytelen bevezetni a gyorsvonati pótjegyet, összesen 266 vonatán. A teljes lista itt érhető el (vagy lásd a blog végén).

 

A huzavona sokáig tartott, a vasúttársaságok nem támogatták a pótjegy bevezetését, hiszen még ha senki nem is mondta ki, ez valójában bújtatott jegyáremelés (csakúgy, ahogy még tavaly egyes Volán járatokon is), így egyáltalán nem biztos, hogy a döntés a bevételek növekedését fogja eredményezni. Sőt, könnyen meglehet, hogy utasok újabb csoportja pártol el a vasúttól, hiszen a hónap közepétől változatlan szolgáltatási színvonalért lesz kénytelen többet fizetni.

 

A vasúttársaságok lobbija egyébként kifejezetten eredményesnek mondható: az áremelés által leginkább sújtott csoport, az egyetemisták köre mentesülhet a pótjegy megváltása alól. Az egyetemisták túlnyomó többsége ugyanis bérlettel utazik, és a bérletes utasoknak továbbra sem kell majd megváltani a pótjegyet.

 

De mennyi is pontosan?

A gyorsvonati pótjegy az IC pót-és helyjegynél olcsóbb, cserébe viszont nincs helybiztosítás. Extrém esetben tehát az is előfordulhat, hogy az utasnak a pótjegy ellenére sem lesz ülőhelye. A gyorspótjegy az IC pótjegyhez hasonlóan övezetes lesz, tehát mértéke kilométerfüggő lesz:

network.hu

A gyorsvonati pótjegy az IC-pótjeggyel ellentétben nem vonathoz kötött, azaz érvénytartamán belül bármikor felhasználható a rajta szereplő viszonylaton. A gyorspótjegyek érvénytartama megegyezik a normál menetjegyek érvénytartamával: a száz kilométernél kisebb távolságra szóló másnap reggel 3.00-ig, a nagyobb távolságra szóló egy hétig érvényes.

network.hu

 

Szombathelyi gyorsvonat – május 15-től pótjegyköteles!

(fotó: Mozdonyról blog)

 

A pótdíjköteles gyorsvonatokon a pótjegy hiánya pótdíjazást von maga után. Ez alól kivétel – ahogy a menetjegynél is – hogyha nem volt jegykiadás az állomáson, ahol az utas felszállt. Ekkor a vonaton a kalauz az utazás teljes útvonalára pótdíj megfizetése nélkül adja ki a pótjegyet is.

 

A pótjegyet csak az utasoknak kell megváltaniuk, tehát élőállat- és kerékpárjegyhez, valamint kutya- és kerékpárbérlethez gyorsvonati pótjegyet nem kell váltani.

 

A Budapest-bérlettel rendelkező utasok a menetrendben megjelölt vonatokat továbbra is igénybe vehetik, de meg kell váltaniuk a pótjegyet. Kivétel, hogyha az utas Budapest-bérlettel és csatlakozó vasúti bérlettel is rendelkezik. Ekkor az utasnak nem kell pótjegyet váltania, hiszen a bérletes utasok mentesülnek a gyorsvonati pótjegy megváltsa alól.

 

Kinek nem kell?

 

Mentesül a gyorsvonati pótjegy megváltása alól:

•  a nemzetközi menetjeggyel rendelkező
• a FIP (nemzetközi menetkedvezményi egyezség) okmánnyal rendelkező
• havi vagy félhavi bérlettel, 30 napos bérlettel rendelkező
• az 1 és 2 számjeggyel kezdődő sorszámú vasúti utazási igazolvánnyal rendelkező
• az „A” és „B” sorozatú ideiglenes vasúti utazási igazolvánnyal rendelkező
• a felmutatóra szóló szabadjeggyel és vasutas IC kártyával rendelkező
• a 3 éven aluli gyermek, ha külön ülőhelyet nem foglal el
• a hadirokkantak utazási kedvezményére jogosult
• az országgyűlési és európai parlamenti képviselő
• a START Klub kártyacsalád bármely kártyájával rendelkező utas és szombatonként egy útitársa
• a Balaton Mix jeggyel rendelkező utas

Ezen felül nem kell gyorsvonati pótjegyet váltaniuk a
• Püspökladány–Biharkeresztes
• Békéscsaba–Lőkösháza
• Nyíregyháza–Záhony között utazóknak sem.

 

Az e-ticket rendszerben kioszkos jegyátvétellel vagy otthoni jegynyomtatással jegyet vásárló utasoknak a gyorsvonati pótjegyet csak 2013. június 1-jétől kell megvásárolniuk!

 

A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium sajtóközleménye szerint 2013-ban összesen másfél-két milliárd forint bevételt várnak az „egységes” autóbuszos-vasutas felárrendszertől.

 

 

Vasutak–Minisztérium: 1–0

2013.04.10.

 

A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) nagyon ragaszkodik a gyorsvonati pótjegyhez, az érintett vasúttársaságok, a MÁV-Start és a GYSEV már kevésbé. Ha rajtuk múlna, nem lenne pótjegy, sőt! Egy minisztériumi egyeztetésen az egyik szakember egyenesen azt javasolta, hogy inkább a személyvonatok árából adjanak kedvezményt. Ha erre nem is kapható az NFM, arra mindenképpen, hogy átgondolják a gyorsvonati pótjegy megváltására kötelezettek körét.

 

Úgy tűnik, a MÁV-Start keresztülvitte akaratát a minisztériumon, így a jövőben sem kell majd gyorsvonati pótjegyet váltaniuk a bérleteseknek és a Start klub kártyával rendelkező utasoknak. Egyeztetések folynak továbbá, hogy egyáltalán ne kelljen gyorsvonati felárat fizetni olyan szakaszokon, ahol a gyorsvonatok helyi szolgáltatást nyújtanak, mint amilyen például a Püspökladány–Biharkeresztes szakasz.

 

 

Visszatér a gyorsvonati pótjegy?

2013.03.02.

 

Az év elején több változtatást is bevezetett a MÁV-Start, melyeket a közlekedést irányító minisztérium határozott meg. Ezek közül az átlagos utasok pénztárcáját leginkább a pót- és helyjegyek árváltozása terhelte meg: a feláras vonatokon százötvenről száznyolcvan forintra emelkedett a helyjegy ára. Ez azonban csak az elővételben megváltott jegyekre vonatkozik. Aki az utazása napján veszi meg jegyét, a helyjegyért háromszáz forintot kell fizessen.

 

De hiába veszi meg az utas elővételben a jegyeket, hogyha pénteki vagy vasárnapi napon délután, azaz 12.00 órától 24.00 óráig utazik. A minisztérium által kijelölt csúcsidőszakban ugyanis minden esetben csak a háromszáz forintos helyjegyeket lehet értékesíteni.

 

Ezzel az intézkedéssel elsősorban az egyetemistákat sújtják, akik általában pénteken és vasárnap utaznak, ráadásul feláras vonaton. Ők a duplájára (százötvenről háromszáz forintra) emelkedett helyjegyárak miatt nagy számban szoktak át a feláras, helyjegyköteles InterCitykről az olcsóbb gyorsvonatokra. Rosszabb esetben pedig buszra, autóra váltottak. Így az átgondolatlan intézkedés az eltelt egy hónapban nemhogy bevételnövekedést, de kifejezetten bevételcsökkenést eredményezett.

 

Elsősorban ez az eredmény késztette arra a döntéshozókat, hogy pótjegykötelessé tegyék a gyorsvonatokat. A Mozdonyról blog minisztériumi forrásokból úgy értesült, hogy a 100 kilométernél nagyobb távolságra közlekedő gyorsvonatokra 150-300 forint közötti pótjegyet tervez bevezetni a minisztérium áprilistól. Hogy ez távolságalapú lesz-e, azaz a messzebb utazóknak többet kell-e fizetniük, arról egyelőre nincs információ.

 

Ez az intézkedés szinte biztosan ismét visszájára sül el, azaz az indokolatlan jegyár-emelés nem a bevételek emelkedését, hanem azok csökkenését hozza majd magával, ráadásul az utasszám csökkenésével együtt. És a kiesés most még drasztikusabb lesz. Azok az egyetemisták, akik a feláras InterCitykről tavasszal átszoktak a pótdíjmentes gyorsvonatokra, a személyvonatok átlagsebességét, az eljutási időket már nem tartják elfogadhatónak, ezért szinte biztosan más közlekedési mód után néznek, ha a gyorsvonati pótjegyet bevezetik. Így nemcsak a pótjegy árától, de a menetdíjaktól, a bérletek árától is elesik a vasút, és azok átvándorolnak majd a Volán társaságok és a benzinkutak kasszájába. Nem tudjuk, hogy a minisztériumnak mi a célja az idei intézkedésekkel, de ha az utasok leszoktatása a vasútról, akkor kiváló úton haladnak.

 

A gyorsvonati pótjegy egyébként nem ismeretlen Magyarországon. A személyvonatokhoz képest magasabb komfortfokozatú, modern, kényelmes szövetborítású üléses, diszkrét de tágas fülkés, fénycsöves kocsikból kiállított gyorsvonatokra az 1990-es évek elejéig, egészen az InterCityk megjelenéséig pótjegyet kellett váltani. Most, hogy a gyorsvonatokat helyenként mindenütt megállós személyvonatokká silányították vissza, ráadásul a legtöbbjüket egyáltalán nem modern és még kevésbé kényelmes, ráadásul csöppet sem komfortos használt német kocsikból, vagy az elöregedett gyorsvonati és személykocsik keverékéből állítják ki, vajon mi indokolná a gyorsvonati pótjegy bevezetését? Az utasok elüldözésén kívül semmi, mert ésszerű okot erre nem lehet találni.

 

 

A gyorsvonati pótjegy  teljes listája itt érhető el (pdf),

vagy itt látható képeken:

network.hu

network.hu

network.hu

network.hu

network.hu

network.hu

Címkék: díjszabás egyeztetés fejlesztés gyorspótjegy gysev jegy minisztérium máv máv-start nemzeti fejlesztési minisztérium nfm pótjegy vasút vonat

 

Kommentáld!

Ez egy válasz üzenetére.

mégsem

Hozzászólások

Ez történt a közösségben:

Szólj hozzá te is!

Impresszum
Network.hu Kft.

E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu