Vasút: A Környezet- és Természetvédő Szervezetek 22. Országos Találkozójának állásfoglalása a 2012. április 15-től tervezett vonatritkításokról

Szeretettel köszöntelek a VASÚTBARÁTOK közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 278 fő
  • Képek - 2532 db
  • Videók - 51 db
  • Blogbejegyzések - 42 db
  • Fórumtémák - 15 db
  • Linkek - 40 db

Üdvözlettel,

VASÚTBARÁTOK vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a VASÚTBARÁTOK közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 278 fő
  • Képek - 2532 db
  • Videók - 51 db
  • Blogbejegyzések - 42 db
  • Fórumtémák - 15 db
  • Linkek - 40 db

Üdvözlettel,

VASÚTBARÁTOK vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a VASÚTBARÁTOK közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 278 fő
  • Képek - 2532 db
  • Videók - 51 db
  • Blogbejegyzések - 42 db
  • Fórumtémák - 15 db
  • Linkek - 40 db

Üdvözlettel,

VASÚTBARÁTOK vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a VASÚTBARÁTOK közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 278 fő
  • Képek - 2532 db
  • Videók - 51 db
  • Blogbejegyzések - 42 db
  • Fórumtémák - 15 db
  • Linkek - 40 db

Üdvözlettel,

VASÚTBARÁTOK vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Kis türelmet...

Bejelentkezés

 

Add meg az e-mail címed, amellyel regisztráltál. Erre a címre megírjuk, hogy hogyan tudsz új jelszót megadni. Ha nem tudod, hogy melyik címedről regisztráltál, írj nekünk: ugyfelszolgalat@network.hu

 

A jelszavadat elküldtük a megadott email címre.

A Környezet- és Természetvédő Szervezetek 22. Országos Találkozója követeli, hogy a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium vonja vissza a 2012, április 15-étől életbe lépő menetrend-változtatások tervét, és szervezzen erről, a milliókat érintő kérdésről Nemzeti Konzultációt.


Annál is inkább szükség van erre, mert néhány évvel ezelőtt már volt egy széleskörű társadalmi vita a vasúti közlekedés kínálatának csökkentéséről, és kiderült, hogy azt az emberek többsége nem támogatja, de értelme sincsen. A Nemzeti Konzultáció előkészítéseként a Kormány készíttessen és hozzon nyilvánosságra a közép és hosszú távú hatásokat feltáró gazdasági elemzéseket.

A bejelentett módosítás számos olyan járatot töröl a menetrendből, amellyel nap mint nap 30-35 ember jár munkába, iskolába. A vonatritkítás nemhogy költségmegtakarítást nem eredményez, hanem jelentős utasszámcsökkenéshez és költségnövekedéshez vezet. Ráadásul leginkább a hátrányos helyzetű térségekben élők közlekedési helyzetét rontaná tovább, még inkább növelve az esélyegyenlőtlenségüket.

Az elmúlt években bebizonyosodott, hogy az ütemes menetrend az az eszköz, amelynek segítségével a vasúti közlekedés megbízhatósága és vonzereje növelhető. A jelenlegi tervezet éppen ellentétes irányba hat, szétveri az ütemes és összehangolt menetrendet, ahol az már létezett, és ellehetetleníti a bevezetését ott, ahol javíthatna a körülményeken. Mindezt anélkül, hogy az NFM felmérte volna, számot adna a közvetlen és közvetett káros következményekről és számszerűsítené azokat.

A napi 2-3 vonatpár közlekedésével a pályavasút költségei változatlanul fennmaradnak, de bevételei kiesnek. Egyedül a MÁV-START-nál jelentkezik költségmegtakarítás, de az is olyan, hogy a beszállító MÁV-cégeknél bevételkieséssel jár. A mellékvonali „megtakarítás” végső soron a jelenleg is leromlott állapotú fővonali vasúti pálya üzemeltetési és fenntartási költségeiből fog hiányozni, előre vetítve a teljes leépülés lehetőségét és növelve a baleseti kockázatot.

Minden egyes mellékvonali csatlakozás megszüntetése drasztikus hatással lehet a fővonali utasszámra is, mivel az elmúlt évek során elmaradt az intermodális csomópontok kialakítása, Az autóbuszos szolgáltatókat semmi nem ösztönzi a vasúti csatlakozások megszervezésére.

Különösen szerencsétlen dolognak tartjuk a járatritkítást napjainkban, hiszen a MÁV szolgáltatásai iránt 2011-ben kimutathatóan erősödött az utasok bizalma. A MÁV-Start Zrt. vonatai tavaly 142 millió utast szállítottak, vagyis az előző évinél ötmillióval, a tervezettnél kétmillióval többet. Ezen belül hat millióval többen utaztak teljes árú jeggyel, mint 2010-ben.



Követeléseink:

  • Kezdődjön Nemzeti Konzultáció elsősorban az érdekelt települések, lakosok, utasok és civil szervezetek bevonásával.


  • A konzultáció kérdései között legyenek ott az utasszám növelésére alkalmas intézkedések is. Ilyen intézkedés például a tarifarendszer felülvizsgálata, a 100%-os viteldíj csökkentése, az autóbuszos ráhordás erősítése, a falubuszok bevonása a ráhordásba és a szolgáltatási színvonal költséghatékony emelése Legyen kérdés továbbá az, hogy lehet-e, érdemes-e megszüntetni járatot, ha annak jó fővonali csatlakozása van.


  • Jelenleg autóval utazni már egy személynek is olcsóbb, mint a 100%-os jeggyel. Ennek a versenyhátránynak alapvető oka, hogy az úthasználat ingyen van, a vasúti jegyek ára viszont tartalmaz pályadíjat is. Ezt a rejtett versenytorzító támogatást meg kell szüntetni. Egyenlő elbírálás kell a vasúti pályafenntartás és a közútfenntartás költségviselésében.


  • Élhessen a mainál jóval szabadabban a MÁV-Start az üzletpolitikai kedvezményadással, legyen például csúcsidőn kívüli és kiscsoportos (öt fős) kedvezmény.


  • A legnagyobb adható kedvezmény legyen 90%-os, mert csak akkor lehet világos képet kapni az utasszámról, az utazási szokásokról, ha mindenkinek van valamilyen jegye, senki sem utazhat legálisan jegy nélkül. Az utasstatisztikát tegyék nyilvánossá.


  • A nyugdíjast, a kedvezménnyel utazót és a turisztikai desztinációhoz utazót is vegyék utasszámba minden vonalon. Nem lehet kétséges, hogy a fővonalakon, a balatoni és az idegenforgalom szempontjából fontos egyéb vonatokon a turisztikai célú utazást (köztük a kerékpárral együtt utazást is) elősegíti a MÁV. Diszkriminatív, ha a regionális vonalakat tisztán csak hivatásforgalom fenntartására deklarálják.


Kiskunhalas, 2012. március 17.


(forrás: levego.hu)

Címkék: 100%-os viteldíj csökkentése 22. országos találkozó autóbuszos ráhordás erősítése civil szervezetek csúcsidőn kívüli kedvezmény esélyegyenlőtlenség falubuszok bevonása a ráhordásba fővonali vasúti pálya hátrányos helyzetű térségek idegenforgalom intermodális csomópontok kialakítása járat törlés kedvezménnyel utazó kerékpárral együtt utazás kiscsoportos kedvezmény kormány költségnövekedés környezet- és természetvédő szervezetek közútfenntartás legnagyobb adható kedvezmény mellékvonali csatlakozás megszüntetése menetrend-változtatások máv máv-start zrt nemzeti fejlesztési minisztérium nemzeti konzultáció nyugdíjas pályadíj pályavasút szolgáltatási színvonal költséghatékony emelése tarifarendszer felülvizsgálata turisztikai desztinációhoz utazó társadalmi vita utasszám utasszámcsökkenés utazási szokások vasúti közlekedés vasúti pályafenntartás vonatritkítás ütemes menetrend üzletpolitikai kedvezményadás

 

Kommentáld!

Ez egy válasz üzenetére.

mégsem

Hozzászólások

Ez történt a közösségben:

Szólj hozzá te is!

Impresszum
Network.hu Kft.

E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu